Zapraszamy na spotkanie, które poprowadzi Damian Romaniak oraz pokaz filmu „Na Zachodzie bez zmian” (1930) w ramach cyklu towarzyszącego wystawie „Postscriptum 1914: Wojna / Krieg”.
„Na Zachodzie bez zmian” (1930) Lewisa Milestone’a to bodaj najlepsza i najsłynniejsza ekranizacja słynnej pacyfistycznej powieści Ericha Marii Remarque’a, należącej do kanonu arcydzieł literatury światowej. Film do dzisiaj nie traci aktualności i zadziwia swoim ascetyzmem oraz antywojenną wymową. Dzieło zostało w 1930 roku nagrodzone przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej dwoma Oscarami w najważniejszych kategoriach: najlepszy film i najlepszy reżyser. Mimo to obraz Milestone’a pozostaje cały czas zapomnianym arcydziełem, jest praktycznie nieobecny podczas festiwali, przeglądów, nie jest emitowany w kinach studyjnych, DKF-ach czy w różnego rodzaju stacjach telewizyjnych, gdzie preferuje się głównie adaptację Delberta Manna z 1979 roku, będącą remakiem legendarnej ekranizacji z początku lat 30. Film wielokrotnie poddawany był cenzurze, która bezwzględnie przerywała jego „ekranowe życie”. 11 grudnia 1930 roku w Niemczech ostentacyjnie nie pozwolono na wyświetlanie tego dzieła ukazującego okropności pierwszej wojny światowej. Jeszcze wiele lat po światowej premierze obraz był całkowicie zakazany w krajach zbrojących się do ostatniej wielkiej wojny. Fabuła filmu koncentruje się wokół młodych niemieckich rekrutów podczas pierwszej wojny światowej, których poglądy pod wpływem wszechobecnej przemocy oraz barbarzyństwa ulegają radykalnej przemianie – od idealizmu do sceptycyzmu i totalnego rozczarowania niesprawiedliwym porządkiem świata. Wiele scen z tego filmu przeszło do historii kina: Ayres uwięziony w leju po bombie z człowiekiem, którego zabił, pierwsze spotkanie rekrutów i weteranów, nocne pływanie w świetle księżyca i oczywiście słynne ujęcie przedstawiające motyla w dłoni żołnierza. W czwartek, 19 lutego 2015 roku, o godz. 17.00 w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego będziemy mogli w całości zobaczyć ten legendarny dwugodzinny film.
oprac. Damian Romaniak
Wstęp wolny