Głównym celem wystawy jest zwrócenie uwagi na to, co zazwyczaj w grafice skrywane, czyli na etap od powstania pierwszej idei, przez kształtowanie matrycy, po etap procesu artystyczno-warsztatowego poprzedzającego i prowadzącego do powstania odbitki. One same nie będą przedmiotem wystawy, zostały programowo wyłączone, aby nie przesłaniać niezwykłości graficznego myślenia.
W tworzeniu matrycy i w procesie odbijania/drukowania zawarta jest kwintesencja graficznego „myślenia nie wprost”. Po czterech wiekach warsztatowych i technicznych eksperymentów owa graficzna inteligencja zaczęła promieniować na inne dziedziny sztuki, „grafitując je” i wyprzedzając przemiany, jakie nastąpiły w procesie pomnażania obrazów (symulakryzacji). Jakby na przekór tego historycznego już procesu nieograniczonego powielania cyfrowego, który się ostatecznie dokonał na początku XXI wieku, gra grafiki może być obecnie obserwowana z innej perspektywy. Zamiast podążać po śladach-odbitkach, można rozumieć grafikę jako fenomen myślenia, wspomnianą inteligencję graficzną, odzwierciedlony w tworzeniu matrycy i jej potencjalnego, choć nie zawsze realnego obrazu.
Szkoła Sztuk Pięknych, a od 1932 roku Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie była i jest miejscem, gdzie refleksja nad grafiką przybierała postać artystycznego eksperymentu cenionego na świecie. Tak jest też współcześnie – proces artystyczny i dydaktyczny jest tu w zintegrowany sposób oparty na nauce myślenia i konceptualizacji grafiki artystycznej, czego wynikiem jest świadomy i twórczy wybór warsztatu.
„Grafika gra sztuki” to wystawa przygotowana przez Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Kuratorem projektu jest Dorota Folga-Januszewska.
kurator: Dorota Folga-Januszewska
współpraca kuratorska: Krystyna Milewska, Dorota Obalek
---