Trzy tygodnie temu światło dzienne ujrzała jej kolejna płyta, gdzie zagrała dla niej napisany i jej zadedykowany „Koncert skrzypcowy nr 2”. Napisał go dla niej Karl Fiorini, współczesny kompozytor z Malty, natchniony jej umiejętnościami i osobowością. Marta Magdalena Lelek wystąpi już w piątkowy wieczór w szczecińskiej Filharmonii.
Marta Magdalena Lelek jest uważana za jedną z najlepszych współczesnych polskich skrzypaczek. Opisywana przez recenzentów jako „wybitna”, „zachwycająca barwą dźwięku”, „o zapierającej dech w piersiach technice”, „oczarowująca publiczność wdziękiem i intensywnością interpretacji”...Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 9 lat na Akademii Muzycznej w Katowicach. Studia wyższe podjęła w Londynie, w prestiżowej “The Guildhall School of Music & Drama”. Jako studentka miała możliwość doskonalenia się pod kierunkiem wielu wybitnych pedagogów, w tym pod okiem prof. Wandy Wiłkomirskiej.
Marta Magdalena Lelek występuje z powodzeniem jako solistka z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi w Europie, Azji, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Australii. Koncertowała między innymi w Meksyku, w Bangkoku, w Kijowie, w Tiranie. Współpracuje z tak wybitnymi dyrygentami jak Maestro Jacek Kaspszyk, Tadeusz Wojciechowski, Paweł Przytocki, Michał Dworzyński, Charles Olivieri-Munroe, Gudni Emilsson, Claude Villaret, Volodymir Sirenko, Hobart Earle, Łukasz Borowicz, Wojciech Michniewski, Peter Dąbrowski, Miguel Salmon del Real, Michał Nesterowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Jerzy Salwarowski czy Igor Verbitsky.
Wykonania Marty Magdaleny Lelek charakteryzuje ciekawy i nietypowy dobór repertuaru, który obejmuje między innymi koncerty skrzypcowe: Benjamina Brittena, Williama Waltona, Vaughana Williamsa, Albana Berga („Pamięci Anioła”), Igora Strawińskiego, Samuela Barbera, Ferrucio Busoniego, Castelnuovo-Tedesco, Carla Nielsena, Yevgena Stankovycha nr.2, Andrzeja Panufnika, Davida Tukici i wspomnianego Karla Fioriniego.
Solistka gra na węgierskich skrzypcach, datowanych 1926 r., wykonanych przez Janosa Spiegela z Budapesztu.
Na piątkowym koncercie usłyszymy Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie pod batutą Ewy Strusińskiej. Na program wieczoru składają się: Johannesa Brahmsa – Uwertura tragiczna op. 81, Albana Berga – Koncert skrzypcowy „Pamięci Anioła” i Johannesa Brahmsa – IV Symfonia e-moll op. 98.
Wbrew pozorom muzyka dwóch kompozytorów, którzy żyli w zupełnie odmiennych czasach, wykazuje wiele podobieństw. Chociaż Brahms powszechnie uznawany jest za romantycznego tradycjonalistę, to jego indywidualny sposób komponowania wskazuje na niezwykłą innowacyjność twórczą. Piątkowy wieczór w Filharmonii otworzy poruszająca Uwertura tragiczna Brahmsa, a zakończy ostatnia z jego symfonii – IV Symfonia e-moll, z wieńczącą formę, słynną passacaglią opartą na bachowskim temacie.
Z tradycji brahmsowskiej czerpał również Alban Berg, kolejny z kręgu wiedeńskich mistrzów. Znany z niebywałego samokrytycyzmu, nie pozostawił po sobie imponującej ilości kompozycji, niemniej jego twórczość odznacza się najwyższym kunsztem. Niezwykły, poruszający bogactwem rozwiązań brzmieniowych i dramaturgią koncert skrzypcowy „Pamięci Anioła” Berga, zabrzmi w wykonaniu gwiazdy piątkowego wieczoru, Marty Magdaleny Lelek.
Bilety w cenie 40 zł (normalny), 30 zł (grupowy), 20 zł (ulgowy) można zarezerwować w kasie Filharmonii (pl. Armii Krajowej 1) osobiście lub telefonicznie pod numerami 91 422 12 52 lub 539 94 94 54. Kasa jest czynna w godz. 13 – 18 (wt - czw), 13 - 20 (pt) oraz na godzinę przed każdym biletowanym wydarzeniem.