Niewiele ponad stupięćdziesięciokilometrowy mur, dwie betonowe ściany o wysokości 3 metrów, dzielące Berlin na Wschodni i Zachodni. Dla władz reżimu była to „bariera antyfaszystowska”, dla reszty świata stał się symbolem represji i miejscem śmierci ponad 130 osób. Upadek Muru Berlińskiego jest jednym z najważniejszych symboli załamania się systemu komunistycznego w Europie. W listopadzie świętować będziemy 25 rocznicę tego wydarzenia. Z tej okazji, 7 listopada 2014 roku w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert „Europejska droga do wolności (25 lat od upadku muru berlińskiego)”.
Podczas koncertu wykonana zostanie monumentalna kompozycja Benjamina Brittena „War Requiem”. Autor znany był ze swoich pacyfistycznych przekonań, a dzieło to jest protestem kompozytora przeciwko wojnie, agresji, przemocy i bezsensownej śmierci. Wspólne wykonanie utworu przez liczne, międzynarodowe grono wykonawców można odczytać jako metaforę ponownie łączącego się narodu i scalającej się, po dziesięcioleciach rozdzielenia, Europy.
Brytyjski kompozytor napisał War Requiem z okazji poświęcenia Katedry w Coventry, odbudowanej po zniszczeniach w czasie II wojny światowej. Połączył łacińskie teksty liturgiczne z angielskimi wierszami o tematyce wojennej Wilfreda Owena. W spektakularnym finale, połączą się wszystkie grupy wykonawców, a wojenna poezja Owena nałoży się na liturgiczny tekst mszy.
Tego wieczoru publiczności zaprezentuje się wyjątkowy aparat wykonawczy: połączone zespoły polskie i niemieckie. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, Neue Preussische Philharmonie z Berlina, trzy chóry oraz międzynarodowi soliści wykonają jedyną w swoim rodzaju mszę żałobną.
Sposób kompozycji dzieła można uznać za swoistą alegorię wobec działań politycznych, które na wiele lat rozdzieliły nie tylko Europę, ale także jeden naród. 25 lat po upadku muru berlińskiego szczecinianie wraz z berlińczykami upamiętnią to jedno z najważniejszych wydarzeń historycznych XX w.
W ubiegłym sezonie artystycznym 2013/2014, 28 czerwca 2014 roku Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza wystąpiła w Berlinie na Koncercie pamięci ofiar I Wojny Światowej, wykonując „War Requiem” Benjamina Brittena wraz ze szwajcarską sopranistką Nathalie de Montmollin, angielskim tenorem Vernonem Kirkiem, niemieckim bas-barytonem Ralfem Lukasem oraz chórem zorganizowanym przez stowarzyszenie Chorverband Berlin. Wszystkich muzyków poprowadził dyrygent Thomas Hennig. Patronat nad koncertem objął Dr. Frank-Walter Steinmeier. Koncert zebrał wyśmienite recenzje.
Koncert rozpocznie się w piątek, 7 listopada o godz. 19. Bilety w cenie 20 – 50 zł do nabycia w kasach Filharmonii oraz na stronie www.filharmonia.szczecin.pl.
Koncert dofinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Koncert wspierany przez Konsulat Generalny Republiki Federalnej Niemiec w Gdańsku.
Program:
Koncert symfoniczny
Europejska droga do wolności (25 lat od upadku muru berlińskiego)
W programie:
Benjamin Britten - War Requiem op. 66
Artyści:
Orkiestra Symfoniczna im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Neue Preussische Philharmonie
Chór Narodowego Forum Muzyki
Chór Polskiego Radia
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Nathalie de Montmollin - sopran
Vernon Kirk - tenor
Jarosław Bręk - baryton
Ewa Strusińska – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie rozpoczęła działalność koncertową w 1948 roku. Pierwszymi dyrygentami i dyrektorami byli Józef Wilkomirski (1955-1971) oraz Stefan Marczyk (1971-1990). W latach 1990-94 dyrektorem i kierownikiem artystycznym był Jarosław Lipke. W latach 1994 - 2006 funkcję dyrektora naczelnego pełniła Jadwiga Igiel-Sak, następnie do sierpnia 2012 roku Andrzej Oryl, natomiast dyrektorami artystycznymi byli: Józef Radwan (1994-96), Jerzy Salwarowski (1996-2003), Zygmunt Rychert (2003-2009) i Mykola Diadiura (2009-2012).1 września 2012 roku stanowisko dyrektora szczecińskiej Filharmonii objęła Dorota Serwa, która w sezonie 2012-2013 do współpracy jako pierwszego dyrygenta zaprosiła Michała Dworzyńskiego. W sezonie artystycznym 2013-2014 kierownictwo muzyczne w Filharmonii objęła Ewa Strusińska.
Neue Preussische Philharmonie - nowo założona berlińska orkiestra gra - w zależności od programu - w zmiennej obsadzie. Ich repertuar składa się z klasycznych i romantycznych niemieckich standardowych prac. Oprócz własnych koncertów symfonicznych, Nowa Filharmonia działa również jako partner dla wielu zespołów i chórów. Muzycy orkiestry to głównie członkowie orkiestry w Berlinie i Brandenburgii (Staatskapelle Berlin, Brandenburgia Orchestra Frankfurt/Oder, Orkiestrą Staatstheater Cottbus, itp). Koncertmistrzem jest prof. Lothar Friedrich, długoletni członek Staatskapelle Berlin i profesor skrzypiec w Akademii Muzycznej Hanns Eisler w Berlinie.
Chór chłopięcy Filharmonii Krakowskiej powstał w 1951 roku z inicjatywy pedagoga, muzyka i pasjonata w jednej osobie Józefa Suwary. Początkowo zespół gromadził około 70 dzieci w różnym wieku. Repertuar obejmował zarówno utwory a cappella, jak i oratoryjne, głównie kompozytorów polskich. W 1967 po śmierci J. Suwary opiekę nad zespołem na 28 lat powierzono jego asystentce Bronisławie Wietrzny. W tym okresie zespół wyspecjalizował się w wykonawstwie nowopowstających dzieł Krzysztofa Pendereckiego, koncertując w wielu krajach Europy, a także w Libanie i Syrii. Za nagranie płyty z Pasją wg św. Łukasza chór otrzymał „Grand Prix du disque”. W latach 1991-1993 chór chłopięcy prowadził Stanisław Krawczyński, a od 1993 roku do chwili obecnej Lidia Matynian, pełniąca jednocześnie funkcję prorektora w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Chór Narodowego Forum Muzyki (dawniej: Chór Filharmonii Wrocławskiej) został założony w 2006 roku przez Andrzeja Kosendiaka i od początku swego istnienia działa pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny. Bardzo szybko stał się czołowym zespołem na polskiej scenie muzyki chóralnej. Zdobył uznanie, zgłębiając zarówno bogaty repertuar a cappella, jak i wykonując duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół współpracował z tak znakomitymi dyrygentami jak Paul McCreesh, Giovanni Antonini, Jacek Kaspszyk, Krzysztof Penderecki, James MacMillan, Bob Chilcott czy Jan Łukaszewski. W krótkim czasie swej działalności chór wykonał ponad 200 koncertów. Nawiązał współpracę z zespołami takimi jak Gabrieli Consort, Il Giardino Armonico i Orkiestrą NDR. Wystąpił w Salle Pleyel w Paryżu, Barbican Centre i Royal Albert Hall w Londynie, Gewandhaus w Lipsku oraz na festiwalach Schleswig-Holstein, Gent van Vlaanderen, Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień oraz z wieloma innymi. Chór zdobył wiele nagród, i odznaczeń, uczestniczył w wielu nagraniach płyt m.in. „Grande Messe des Morts” H. Berlioza (2011, BBC Music Magazine Technical Excellence Award 2012), „Eliasz” F. Mendelssohna (2012, Diapason d’Or de l’Année 2013), oraz „War Requiem” B. Brittena (2013, BBC Music Magazine Choral Award 2014).
Chór Polskiego Radia założony został przez Jerzego Gerta w październiku 1948 roku. Od blisko 65 lat swojej działalności zespół wykonuje repertuar obejmujący zarówno muzykę a cappella, jak i formy wokalno-instrumentalne, dzieła reprezentujące różnoimienne style i epoki ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Poza działalnością koncertową Chór Polskiego Radia dokonuje nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji, a także nagrań płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych. Udziałem Chóru Polskiego Radia są prawykonania dzieł najwybitniejszych, współczesnych kompozytorów polskich, między innymi Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Wojciecha Kilara. Zespół brał udział w licznych festiwalach w kraju i za granicą. Chór Polskiego Radia współpracuje stale z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Polską Orkiestrą Radiową. Obecnie funkcję p.o. Dyrektora Artystycznego zespołu pełni Izabela Polakowska-Rybska.
Nathalie de Montmollin - sopran liryczny, koloraturowy zachwycający widzów i krytyków. Solistka kształciła się w Lozannie, gdzie otrzymała dyplom nauczyciela śpiewu. Następnie pracowała w Opera Studio Biel oraz Opéra de Lyon w Atelier Lyrique. Koncertuje w Niemczech, Szwajcarii i Francji. Repertuar Nathalie zaczyna się od muzyki dawnej do współczesności (m.in. Bacha, Haendla, Mozarta, Mendelssohna, Brahmsa, Verdiego, Dworzaka, Elgara, Debussy'ego, Poulenca).
Jarosław Bręk - bas-baryton. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Jest laureatem wielu nagród. Śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii, Belgii, Anglii i Izraela. Przez 14 sezonów był solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, współpracował z Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską oraz Teatrem Wielkim w Łodzi. Występował z ponad 80 orkiestrami i 120 chórami z całego świata, wykonał około 20 partii operowych oraz ponad 110 dzieł oratoryjnych.
Vernon Kirk - angielski tenor. Studiował w King College w Londynie i śpiew w Royal Academy of Music w Londynie . Jako solista śpiewała z wieloma wybitnymi dyrygentami , zespołami. Występował w „Stworzeniu Świata” Haydna pod batutą Sir Davida Willcocksa w Royal Albert Hall w Londynie, a jako doświadczony wykonawca w roli Ewangelisty w „Pasji Św. Mateusza” i w “Pasji Św. Jana” Jana Sebastiana Bacha.
Ewa Strusińska - finalistka i laureatka prestiżowego II Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Gustawa Mahlera w Bambergu. W latach 2008-2010 dyrygent asystent Hallé Orchestra w Manchesterze. Pierwsza kobieta w historii Wielkiej Brytanii, której powierzono pieczę nad najstarszą orkiestrą na wyspach. Fakt ten został szeroko odnotowany przez prasę angielską (The Times, Guardian, The Independent, BBC Music Magazine, Gramophone) oraz przez polskie media (Wprost, Przekrój, TVN). W swojej międzynarodowej karierze Ewa Strusińska pracowała z wieloma czołowymi orkiestrami na świecie, takimi jak Northern Sinfonia i BBC National Orchestra of Wales. Kompozycje rodziny Straussów oraz muzyka filmowa wielokrotnie brzmiała na prowadzonych przez nią koncertach z udziałem The Halle Orchestra w Manchesterze oraz Sheffield Philharmonic Orchestra. W sezonie artystycznym 2013/2014 Ewa Strusińska objęła kierownictwo muzyczne w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, pełniąc funkcję pierwszego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej.