Komunikat o błędzie

Deprecated function: Function create_function() is deprecated w views_php_handler_field->pre_render() (linia 202 z /var/www/d7/sites/all/modules/views_php/plugins/views/views_php_handler_field.inc).

MUZEUM MUZYKI – OPOWIADANIE PRZY FORTEPIANIE

Gdzie: 
Muzeum Historii Szczecina, Oddział Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Księcia Mściwoja II 8
Data wydarzenia: 
Sobota, 12 Październik, 2013 - 17:00
Za ile: 
20zł / normalny
10zł / ulgowy

Na pierwszy jesienny koncert z cyklu Muzeum Muzyki, zaprasza Baltic Neopolis Orchestra oraz Muzeum Narodowe w Szczecinie. Koncert odbędzie się 13 października (niedziela) o godz. 17. Godzinę wcześniej przybyli będą mogli zobaczyć muzealne ekspozycje.

W głównej sali wystawowej Muzeum Historii Szczecina wystąpi Baltic Neopolis Quartet, a towarzyszyć mu będzie pianista Tomasz Jocz. W programie koncertu Kwintet fortepianowy f-moll op. 34 Johannesa Brahmsa oraz kompozycja Marka Czerniewicza „Idę do Ciebie przez mrok, przez ogień” na skrzypce, wiolonczelę i fortepian.


Kwintet fortepianowy f-moll op. 34 Johannes Brahms skomponował w latach 1862-64, kiedy postanowił opuścić rodzinny Hamburg i zamieszkać w Wiedniu. Pierwotnie utwór napisany został na kwintet smyczkowy z dwoma wiolonczelami i w tym składzie został wysłany do oceny jego przyjaciół. „Nie wiem, jak mam wyrazić ogromną radość, jaką mi sprawił Twój kwintet smyczkowy. Grałam go wiele razy i serce mam nim wypełnione”, pisała Klara Schumann. Skrzypek Józef Joachim wyrażał jednak pewne zastrzeżenia: „Poszczególne części kwintetu znakomicie łączą się w całość… ale jest trudny i obawiam się, że bez wyrazistej interpretacji nie będzie brzmiał przejrzyście”. W rezultacie w lutym 1863 roku kompozytor przekształcił Kwintet w Sonatę na dwa fortepiany, którą wykonał wraz z Karolem Tausingiem na koncercie 17 kwietnia w Wiedniu. Chłodne przyjęcie tej wersji skłoniło Brahmsa do ponownej redakcji partytury w lecie 1864 roku i przyjęcia ostatecznego składu instrumentów - fortepianu z kwartetem smyczkowym.


Kwintet, uważany za najbardziej znaczące dzieło kameralne wczesnych lat wiedeńskich Brahmsa, doskonale ukazuje charakterystyczną cechę kompozytorskiego stylu: łączenie klasycznego rygoru formalnego z romantyczną emocjonalnością. Cztery części zbudowane są zgodnie z klasycznym wzorem cyklu: burzliwa część pierwsza (Allegro non troppo, f-moll), wolna część cyklu (Andante, un poco Adagio, As-dur), niespokojna część trzecia (Scherzo. Allegro, c-moll) oraz finał otwarty zadumanym wolnym wstępem (Poco sostenuto, f-moll), po którym następuje część szybka (Allegro non troppo).


Marek Czerniewicz jest kompozytorem, aranżerem, pedagogiem. W 2000 roku ukończył z wyróżnieniem gdańską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji prof. Eugeniusza Głowskiego.


Znaczna część jego dorobku powstała w wyniku współpracy z wieloma artystami i zespołami m. in. wokalistą i reżyserem teatralnym Andre Ochodlo, Teatrem Atelier w Sopocie, Teatrem Wybrzeże, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Cappellą Gedanensis, trio fortepianowym Les Mistiques, kwintetem instrumentów dętych blaszanych Hevelius Brass, kwartetem smyczkowym NeoQuartet, grupami Max Klezmer Band, The Minsk Prospectors czy Pink Freud.


Kompozytor posiada w swoim dorobku muzykę teatralną i filmową. Stworzył m.in. ścieżkę dźwiękową do licznie nagradzanego obrazu Marcina Bortkiewicza „Portret z pamięci” (w 2012 roku film został zakwalifikowany do prestiżowej sekcji Director’s Forthnight 65.Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes).M


Tomasz Jocz ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Śliwińskiego. Jest stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Był nagradzany i wyróżniany na wielu konkursach pianistycznych i kameralnych. Do najważniejszych zalicza: Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny na Stypendia Towarzystwa im. F. Liszta we Wrocławiu, Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Festiwal Kameralistyki Młodych w Kłodzku, Międzynarodowy Konkurs Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie.


Wykonawcy:
Tomasz Jocz (fortepian)
Baltic Neopolis Quartet:
– Filip Lipski (skrzypce)
– Szymon Telecki (skrzypce)
– Emilia Goch (altówka)
– Tomasz Szczęsny (wiolonczela)


Program:
Johannes Brahms – Kwintet fortepianowy f-moll op. 34
Marek Czerniewicz – „Idę do Ciebie przez mrok, przez ogień” na skrzypce, wiolonczelę i fortepian


Wystawy:
– Dzieje Szczecina – historia i kultura od czasów najdawniejszych do współczesności
– Najstarsze karty z dziejów Szczecina
– Szczecin w czasach szwedzkich i pruskich, przemiany w mieście do końca XIX wieku
– Hans Stettiner i Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku

Foto: 
mat. organizatora

Zobacz również