„Przemiany »Dziewczyny z perłą«. Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem”. Wystawa prezentuje 33 spojrzenia armeńskiego malarza Nareka Avetisyana na obraz „Dziewczyna z perłą” Jana Vermeera van Delft z 1664 roku. Ekspozycja jest spotkaniem nie tylko z osobowością artysty, ale również z dużą częścią tradycji europejskiej sztuki nowoczesnej.
Na prezentowaną wystawę składa się ciąg wariacji powstałych w rozmaitych konwencjach: od klasycyzmu po kubizm, fowizm i ekspresjonizm. Avetisyan tworząc cykl obrazów, inspirował się zarówno twórczością mistrzów światowego malarstwa: Hieronima Boscha, Pabla Picassa, Salvadora Dalego, Kazimierza Malewicza, Joana Miró, jak również armeńskich artystów: Martirosa Saryana, Ahota Hovhannisyana i Ervanda Kotchara. W efekcie projekt daje publiczności możliwość poznania najbardziej charakterystycznych technik i kierunków historii sztuki, zaprezentowanych w intrygującej i pełnej humoru formie.
Tworząc „Przemiany »Dziewczyny z perłą«”, Narek Avetisyan próbował pokazać duchowy charakter sztuki i fizyczne formy, jakie może ona przybierać przez odwołania jednocześnie do idealizmu Platona i koncepcji symulakrum: „Uważam, że sztuka jest wirtualną symulacją. Platon identyfikuje symulakrum jako »dokładną kopię oryginału, który nigdy nie istniał«. Kopię kopii. Osobiście staram się odnaleźć, w jaki sposób ta myśl jest odzwierciedlana w sztuce. Z jednej strony możemy ją postrzegać jako oryginał, a z drugiej jako urzeczywistnienie oryginału w dziele sztuki, a nawet jako pierwotną ideę zmienioną w kopię. W tym kontekście historia sztuki może być postrzegana jako jedno wielkie symulakrum. 33 obrazy przemiany »Dziewczyny z perłą«, które powstały na podstawie dzieł znanych malarzy, nie są w swym zamyśle oryginalne, ale chciałem w ten sposób stworzyć projekt, który obejmując charakterystyczne dla malarstwa style i tendencje, będzie odpowiadał idei symulakrum, cytując za Platonem i Glaukonem: »[…] jednocześnie widzimy jedną rzecz jako jedność i nieokreśloną mnogość«".
Narek Avetisyan urodził się w 1969 roku w Armenii. Ukończył Panos Terlemezian Art College, a następnie studia na Akademii Sztuk Pięknych w Erewaniu (wydział malarstwa). Avetisyan jest jednym z najbardziej wpływowych artystów w postsowieckiej Armenii. Reprezentuje pierwsze pokolenie awangardy artystycznej. Współtworzy grupę Akt działającą w myśl hasła: „Nowe Państwo, Nowa Sztuka”. Od 2011 roku jest członkiem Unii Artystów Armenii. Mieszka i pracuje w Erewaniu.
Kuratorkami wystawy są Krystyna Milewska oraz Dorota Obalek.
W dniu otwarcia wystawy wstęp wolny.
Więcej informacji na stronach: