Miasto nie przybiera ostatecznej formy. Żyjąc w nim, można obserwować przestrzenie, które utraciwszy pierwotną funkcję, dryfują poprzez sensy nadawane im przez efemerycznych użytkowników...
... Te fluktuacje znaczeń, często odległe od założonych, są fascynującym śladem człowieka żyjącego w miejskich hybrydach. Miasto to organizm, w którym trwa nieustanna rywalizacja, ale i harmonijne współistnienie różnych form życia. To symbioza alternatywnych modeli egzystencji oraz przestrzeń autentycznego konfliktu. Foliowe szałasy miejskich nomadów i zabezpieczone kamerami domy. Zaimprowizowane punkty odzysku metali wybuchające nagłym płomieniem palonych kabli i niedzielne, familijne grille. Zarośnięte trzcinami baseny kąpielowe, leśne zwierzęta wstrzymujące ruch na skrzyżowaniach i symfonie na kominy opuszczonych fabryk, wewnątrz których echo zdaje się nie mieć końca. Monitorowane szkoły, nieformalne place zabaw i grodzone osiedla proponują praktyki z różnymi modelami rzeczywistości. Praktyki, które konstruują nasze rozumienie świata, ale bywa, że emanują aurą dyskretnej przemocy. Wszystkie te historie manifestują się w jednym miejskim ciele jednocześnie i czasami można je zobaczyć.
Paweł Kula
Paweł Kula – ur. w 1976 w Szczecinie. W 2004 roku ukończył kierunek fotografia na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Artysta wizualny i fotograf, zajmuje się edukacją i animacją kultury. Konstruuje archaiczne zabawki optyczne i prymitywne urządzenia do fotografowania, rysowania i pokazywania iluzji ruchu. Używa nietypowych materiałów światłoczułych, jak: rośliny, pigment fosoforescencyjny czy własneja skórya w celu odkrycia początków fotografii. Jest współwynalazcą techniki solarigrafii (solargraphy) oraz twórcą założeń światowego projektu solarigraficznego. Projektował działania edukacyjne dla instytucji kultury (m.in: CSW Zamek Ujazdowski, Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, University College for the Creative Arts, Rochester, BWA Katowice, Muzeum Narodowe w Szczecinie) i szkół wykorzystując język fotografii oraz elementy innych sztuk wizualnych. Należy do zespołu Latających Animatorów Kultury Towarzystwa Inicjatyw Twórczych w Warszawie. Współzałożyciel (razem z Marią Stafyniak) Stowarzyszenia Oswajanie Sztuki, którego głównym celem jest artedukacja, demokratyzacja kreatywności oraz Rezerwatu Idei – inicjatywy edukacyjnej projektującej działania warsztatowe dla muzeów i galerii. Jego prace znajdują się w kolekcji Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie oraz zbiorach prywatnych. Od roku 2013 asystent na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie.
Wystawa realizowana jest w ramach prezentacji nowych nabytków Muzeum Sztuki Współczesnej, Oddziału Muzeum Narodowego w Szczecinie dofinansowanych ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
kurator: Marlena Chybowska-Butler